Dit domein is opgezegd en komt per 9-9-2024 vrij.

EEN RONDJE NEDERLAND.

In mei dit jaar besefte wij plots dat zowel Rita als Paul nog nooit de Waddenzee in het echt hebben gezien. Laat staan op één van de eilanden geweest. We besloten daarom een soort route Nederland te maken en deze te gaan mits de lange termijn weersverwachting redelijk tot goed zou zijn. We hadden geluk, het weer zou minstens twee weken redelijk tot goed zijn. Nederland, here we come!

14-07-2016: Veenendaal - Tolkamer, 58 kilometer.
Twee dagen eerder dan gepland zijn we vertrokken, niet naar een geplande stop. Op donderdag 14 juli zijn we naar Camperplaats De Sweanenbloem >>> in Tolkamer gegaan. Plaatsen op gras, direct aan de Rijn gelegen. Het terrein hoort bij het gelijknamige restaurant, waar we eerste avond ook hebben gegeten. De inrichting van het restaurant was oubollig en in de nok van het dak niet schoon! Het eten was echter van uitstekende kwaliteit.
In de avonduren hebben we nog een tweetal geocaches gedaan, waarbij we gelijk met de recreatieplas De Bijland een beetje hebben verkend.

15-07-2016: Tolkamer - Tolkamer, 0 kilometer.
Dit werd een fietsdag. We hebben het dorp Tolkamer bezocht en tussen de middag bij de enige snackbar een goed frietje kunnen eten.
In de middag hebben we een geocacheroute rond De Bijland en de Oude Maas gereden. Daarbij kwamen we heel mooie plekken tegen. Zelfs een voor ons onverwachte camperplaats met een strand. Veelal benut door de snelle watersporters die gelijk overnachten.
De rit over de dijk rondom was leuk en goed. Gewoon genieten van de omgeving en het meer.
Terug op de camperplek bleken de wilde paarden bezit te hebben genomen van een van de kribben. De vissende buitenlanders waren er niet blij mee. Wij vonden het prachtig.

16-07-2016: Tolkamer - Winterswijk, 61 kilometer.
We waren onderweg naar onze oorspronkelijke eerste stop in Winterswijk, SVR camping 't Hilgelomeer >>> en de plannen waren om de volgende dag naar Obelink te gaan. Voor we naar de camping gingen, hebben we deze (zeer grote) kampeerzaak al bezocht.
De (betaalde) buit: een schuimspaan; een fiets zadeldekje voor Rita: en een RVS saladeschaal!
Daarna zijn we naar de camping gereden, ons geïnstalleerd en verder rustig aan de camping verkend.

17-07-2016: Winterswijk - Winterswijk, 0 kilometer.
Omdat (schoon)zus Marian en zwager Ab hier al week eerder waren, hadden we van hen de tip gekregen om naar het stadje Vreden, net over de Duitse grens te fietsen. We hebben er een fietsdag van gemaakt, inderdaad naar Vreden (heerlijk ijs gegeten) en enkele geocaches in Vreden en bij Winterswijk. Zo kwamen we weer bij plekken die we anders gemist zouden hebben. Vandaag alweer zelf gekookt, zouden we het "camperkoken" ondertussen leren?

18-07-2016: Winterwijk - Lippenhuizen, 201 kilometer.
Een uitstapje richting midden-oost Friesland was gepland om kennissen Bert en Marieke van Leeuwen te bezoeken. Maar we hadden onze navigatie op de kortste route ingesteld en zodoende kwamen we ook op onverwachte plekken terecht.
Een daarvan was het Holtingerveld bij Havelte >>> , een stuk oerlandschap met bijbehorende schaapskooi en de grootste schapenkudde die ik ooit gezien heb, hunnebedden, en een stuk vliegtuig geschiedenis. We hebben daar even heerlijk de benen gestrekt.

Vervolgens door naar camping Jonkman >>> in Lippenhuizen, vlak bij Gorredijk. We werden zeer vriendelijk ontvangen en mochten zelfs een plaatsje uit kiezen. Slechts 2 andere gasten op deze mooie SVR-camping. Later hoorde wij van de andere gasten wat er enkele jaren daarvoor gebeurd was. Met noodweer en valwinden waren er bomen omgewaaid en 1 daarvan was boven op een camper gevallen. Daarin lagen twee kinderen in de alkoof en 1 van hen is daardoor overleden. Wij stonden op precies dezelfde plek, eveneens met een alkoofcamper! De bomen waren natuurlijk wel weg. Na het avondeten hebben we nog een geocache rond de sluis van Lippenhuizen gedaan.

TOP >>>

19-07-2016: Lippenhuizen - Lippenhuizen, 0 kilometer.
Voor we op verrassingsbezoek in Hoornsterzwaag zouden gaan, zijn we eerst op het fietsje naar Gorredijk gegaan. Een leuk stadje, met in het centrum het oude Turfkanaal en daarin een echte sluis. We troffen het, er werden 3 schepen geschut! Hert turfkanaal loopt door een groot stuk van Friesland en vroeger kwamen daar de zij kanaaltjes op uit. Dit zelfde kanaal loopt ook bij de camping langs en drie kwartier na het schutten in Gorredijk kon de draaibrug bij de camping worden geopend om twee van hen door te laten. Fietsende deden wij er 15 minuten over!
De middag benut voor het (zeer gezellige) bezoek en nog een geocache vlak bij Hoornsterzwaag onder een afdakje bij een kerkje!

20-07-2016: Lippenhuizen - Uithuizermedem, 84 kilometer.
Hier zouden we naar een kleine camping net onder Delfzijl gaan, maar toen we er voor stonden besliste wij anders. Voor ons zag het er niet uitnodigend genoeg uit. We zijn toen op de bonnefooi doorgereden op zoek naar een betere camping. Uiteindelijk belande dankzij de NKC-app in Uithuizermedem op de prima Vebako camping Lentemaheerd  >>>  in het hoge noorden van ons land.
We zijn daar op de fietsjes gestapt om een eind te gaan fietsen en enkele geocaches te gaan doen. Zo zouden we beslist meer van dit gedeelte van het land zien. Uiteindelijk bracht een geocache ons naar het meest Noordelijke punt van het Nederlandse vasteland. Daar hebben we een leuk poosje gezet en genoten van de Waddenzee met haar zakkende waterstand. De Wadden kwamen droog te liggen en in de verte zag je het Duitse Waddeneiland Borkum liggen. Het was simpelweg genieten geblazen bij prachtig weer.

21-07-2016: Uithuizermedem - Lauwersoog, 47 kilometer.
In onze planning had de trip naar Lauwersoog een stop. Deze hebben we gedaan. Een wel aan het begin (of het eind?) van het Pieterpad. Nu was dat niet onze bestemming, het was er gewoon. Nee, wij wilden het Zeehondencentrum Pieter Buren bezoeken. Omdat we vroeg waren hadden we alle ruimte en de medewerkers veel tijd om onze (al dan niet gestelde) vragen te beantwoorden.
De meeste zeehonden waren hooguit een maand oud, maar er was ook een grijze zeehond die moest herstellen. Hij was in de netten van een visser terecht gekomen. We hebben nooit geweten dat deze lieve dieren de grootste roofdieren van Nederland zijn. Zelfs de normaal zeer brutale meeuwen kwamen niet in de buurt van de grijze als hij vis gevoerd kreeg.

De reis werd vervolgd naar een geplande camperplaats, Lauwersmeerplezier >>>  in Lauwersoog. Het fraaie natuurgebied, waarin water de hoofdrol heeft. We hadden geluk, er was een plaats direct aan de kade vrij. Met een machtig uitzicht over het Lauwersmeer.
Aan de andere kant van de weg ligt de haven met diverse voorzieningen, inclusief een visafslag. Wij naar het eerste en beste restaurant dat ook wat meer een cafetaria uitstraling heeft. Lekker, verse kibbeling! Nee dus, witte platvis op de wijze van echte kibbeling gebakken. Een regelrechte afgang bij een visafslag!

22-07-2016: Lauwersoog - Lauwersoog, 0 kilometer.
Vandaag hadden we een fietsdagje gepland. Boodschappen doen in Anjum bij de Coöp. Maar eerst even de te koop staande camperplaats 't Tun Hus bezocht. Niet om te kopen, maar puur vanwege nieuwsgierigheid. Een mooie plaats die een goede nieuwe eigenaar verdiend!
In de middag rond de haven gefietst en aan de andere zijde van de haven een geocache meegepakt. Even zoeken, maar toen was hij er ook.
Toch maar weer ons eigen potje gekookt. Weinig vertrouwen nog in de culinaire vaardigheden van de haven restaurants. De zonsondergang bleek wederom een genot om te zien.

23-07-2016: Lauwersoog - Harlingen, 86 kilometer.
Van de camperplaats Harlingen >>> hadden wij ons veel voorgesteld. Deze viel ons echter flink tegen, je staat aan het getijde water, maar daar houdt het mee op. Geen uitzicht, niets.
We hadden ook de planning om samen met de fietsen de boot naar Terschelling te nemen om daar een dagje te fietsen. Tot onze verbazing zou dat in totaal ruim 85,00 Euro kosten. Dat vinden wij zonde en hebben daar ook niet voor gekozen.
Deze dag hebben we benut daar Harlingen zelf te bezoeken. Dat is wel degelijk een leuk stadje met liefde voor scheepvaart en historie. "s Avonds nog een stukje gefietst en we hebben met 1 voet op het stinkende Wad gestaan.

24-07-2016: Harlingen - Van Ewijcksluis, 54 kilometer.
Deze stop was niet vooraf gepland, maar omdat we Harlingen eerder hebben verlaten deze aan het Amstelmeer in Noord-Holland ingelast. SVR camping Het Loze Vissertje >>> heette ons van harte welkom. Voor een nachtje zouden we hier blijven. Uit de info die de camper gaf, bleek dat we vlak bij Anna Palowna zaten, waar zich het dierenpark Hoederdaell >>> bevindt. Wij bezoeken graag dierenparken en deze was extra interessant. De Stichting Leeuw brengt hier de ex-circus katachtigen onder. Niet alleen leeuwen, maar zelfs een zwarte panter. De tuin is verder zeer ruim opgezet en ook bij warm weer heerlijk toeven daar.

TOP >>>

25-07-2016: Van Ewijcksluis - Den Helder, 14 kilometer.
We hadden al goede verhalen over de camperplaats Willemsoord >>> in Den Helder gehoord. Verhard, aan de haven, en veel marine musea om je heen. Niets was minder waar, zelfs een bioscoop en diverse winkeltjes en restaurant aanwezig.
Je moet het maar treffen: in de haven lagen nog diverse indrukwekkende moderne Clippers die het afgelopen weekeinde een race hadden gehad. Een lust voor het oog.
Je moest het ook maar treffen om plek te hebben. Er waren 15 plekken, maar tijdelijk uitgebreid naar 40 plaatsen. Tot groot ongenoegen van de camping die daarom met steun van de Recron naar de rechter was gestapt. Op woensdag 27 juli gaf de rechter de jachthaven gelijk en de 40 tijdelijke plekken waren daarmee definitief!
We zijn deze dag onder meer het winkelcentrum van Den Helder gaan verkennen. Tot groot genoegen van Rita hield de HEMA uitverkoop in het voormalige V&D pand.
In de avonduren besloten we naar de haven van de veerboot te lopen. Deze wilden de volgende dag nemen om Texel te bezoeken. Tja, dan is er in eens een grote drukte rond de museum duikboot. Pokamon gekte!! We zijn maar weer terug gegaan, hier snappen we niets van.

26-07-2016: Den Helder - Den Helder, 0 kilometer.
Deze dag op tijd opgestaan om de veerboot naar Texel te nemen. We waren immers nog steeds niet op een Waddeneiland geweest. Ook hier kost een fiets net zo veel als een mens, € 2,50 voor een retour. Voor een tientje waren we klaar.
We zijn vooral eerst naar Den Burg gefietst. Dat is een leuk stadje met heel veel toeristische mogelijkheden. Horeca, souvenirs, en oude pandjes. Zo kan je in de zomer Den Burg het best beschrijven. Na nog een geocache bij de kerk te hebben gescoord en wat souvenirtjes te hebben gekocht de fiets gepakt en naar Oudeschild aan de Oostzijde van het eiland gefietst. Een leuke haven en ook weer heel veel toerisme. Daarop zijn we maar snel doorgefietst richting de veerboot. Daarbij een heel stuk op de dijk kunnen fietsen en zo zagen we zelfs nog een strandje aan de voet van de dijk. Daar kon Rita nog even lekker pootje baden.
We hebben de boot terug genomen en de dag weer verder op Willemsoord (zo veel te zien!) doorgebracht en daarna in Den Helder wat gaan eten.

27-07-2016: Den Helder - Bovenkarspel (via Egmond aan de Hoef), 102 kilometer.
Deze dag een vreemde route gereden. Eerst naar Julianadorp, op visite bij Marian en Rob Wehnes. Camperaars die we al jaren kennen en die de laatste jaren veel persoonlijke pech hebben gehad. Rob kan zich weer met een rollator voortbewegen en Marian had nog steeds haar onderbeen in het gips. Toch blijven deze mensen positief, ze stralen levenskracht uit.
Na een uurtje zijn we verder gereden.
We wilden zonder te hebben gereserveerd naar een camping in Egmond aan de Hoef. Dat moet je in het hoogseizoen dus niet doen, alles vol. Een andere (Roompot) camping had wel vrije camperplaatsen die er niet uit zagen en maar liefst € 52,00 per nacht rekende.
Wij zouden hier de volgende dag ook Marian en Ab Bakker treffen. Na goed overleg zijn we toch maar naar camping De Gouwe Stek >>> in Bovenkarspel gegaan. Daar zouden Rob en Marian Wehnes de volgende dag door goede vrienden ook naar toe gebracht worden. Zelf konden ze nog niet auto rijden.
Hier hebben voor het eerst in deze vakantie regen gehad. Niet lang, maar toch regen.
We zijn naar Enkhuizen gefietst en genoten van het oude stadje. Daarbij ook een bezoekje aan het Enkhuizer Almanak museum gebracht en de huidige auteur daarvan ontmoet. Deze dame zit tevens bij de kassa van het minimuseum.

28-07-2016: Bovenkarspel - Bovenkarspel, 0 kilometer.
Vandaag kwamen Marian en Ab ook aan op de camping. Deze dag hebben we dan ook op de camping doorgebracht en de boel helpen installeren. Het was gezellig, maar het befaamde "blotenvoetenpad" hebben we maar niet gelopen. Wel de geocache die bij het voetenpad hoort kunnen loggen.

29-07-2016: Bovenkarspel - Bovenkarspel, 0 kilometer.
Het was weer goed weer en vandaag wederom naar Enkhuizen gefietst. Dat was niet te ver, want Marian had een zware knieblessure, waarvan ze op 17 augustus operatief verlost werd.
Als eerst wilde Marian graag naar het museum van de Enkhuizer Almanak. Ze had het exemplaar van 2016 (421ste jaargang!) die Paul de dag eerder had gekocht ingezien en gelachen. Nu wilde ze zelf ook deze Almanak.
Tijdens verblijf in Enkhuizen begon het weer even te regenen. Vonden we niet zo erg, want de historische kerk was open voor bezichtiging. Het gebouw is niet meer als kerk in gebruik, maar in feite een museum en een expositieruimte. Vervolgens moest de partijenwinkel aan de overkant, welke Rita de dag eerder al ontdekt had, bezocht worden. Maar dat alles niet voordat Ab zijn portie kibbeling had gekregen. Vreemd hoor, ook bij een top zaak moest je specifiek om kabeljauw vragen. Anders kreeg je van die witvis uit Alaska.

TOP >>>

30-07-2016: Bovenkarspel - Baarle Nassau. 160 kilometer.
We besloten een tussenstop in Zuid Holland over te slaan en maakte samen met Marian en Ab de langste rit van deze vakantie naar Baarle Nassau bij de Belgische grens. Camping De Heimolen >>> werd onze bestemming. Een camping met alle voorzieningen, zelfs met kabel aansluiting voor de tv, voor slechts € 12,00 per nacht. De ontvangst was zeer vriendelijk en gastvrij.
De omgeving van de camping nodigt uit tot fietsen. En dat hebben we gedaan.
Op deze zaterdag naar Baarle Nassau (NL) en Baarle Hertog (BE). Samen gewoon Baarle met landsgrenzen dwars door de gebouwen en zelfs het gemeente huis. De Belgen die daar willen trouwen moeten nog oppassen ook: als ze op het Nederlandse gedeelte van de trouwzaal het ja-woord geven is het volgens de Belgische wetgeving niet geldig!
Baarle is verder een leuk stadje met typisch Belgische, als Nederlandse gezichten. Hoe weet je nu of een huis in België of Nederland staat? De huisnummerbordjes zijn van de nationale vlag voorzien, de Nederlandse wat groter dan de Belgische.

31-07-2016: Baarle Nassau - Baarle Nassau, 0 kilometer.
Zondag in Baarle, zouden er winkels open zijn? Dat hebben we geweten, jazeker! Alles open en druk! Met Ab en Marian zijn we België en Nederland ingegaan. Opvallende drukte bij de Belgische benzinepompen: voor 22 cent per liter benzine verschil komen de Nederlanders van heinde en verre. Ook de shagrokers zijn aan de ene kant van de weg veel goedkoper uit dan aan de andere (Nederlandse) zijde.
Maar wij kwamen voor boodschappen, een echt Vlaams frietje, en een leuke fietstocht. Genieten van Baarle en Paul wilde echt nog een geocache op Belgisch grondgebied zoeken. Dat lukt hem ook en hij kon weer eens een Belg loggen.
's Avonds wilden Marian en Ab nog eten bij het cafetaria op de camping halen, maar deze was helaas om 18.00 uur al dicht.

01-08-2016: Baarle Nassau - Kleef (D), 121 kilometer.
Deze dag namen we afscheid van Marian en Ab. Zij gingen verder richting Zeeland, waar hun zoon Peter met zijn gezin vakantie vierden.
Wij zouden eigenlijk nog via Zuid-Limburg gaan, maar de weersverwachting werd steeds slechter. Omdat we ook nog eens enkele dagen eerder op vakantie waren gegaan, besloten we rechtstreeks naar Kleef te gaan. Rita wilde daar heel graag de Hoogstad bekijken. Paul was van mening dat wij die al vaak genoeg gezien hadden, het is namelijk gewoon het hoge gedeelte van de winkelstraat. Met de camper omhoog gereden, maar er was geen mogelijkheid om de hoge en langere camper te parkeren. Overigens had Paul wel gelijk.
Daarom naar Camperpark Kleve >>> gereden, vlak bij de supermarkt Kaufland. Daar wilde we de volgende dag op weg naar huis de grote boodschappen doen.
Op de campercamping werden we echt onbeschoft en vol ongeduld door de Nederlandse vrouw die namens de eigenaar het beheer voert bejegend. Toen ze in de gaten had dat wij dat niet accepteerden (we wilde weer instappen en vertrekken) bond ze in en bood haar verontschuldigingen aan: "zo bedoel ik het niet hoor". Ze had gewoon niet in de gaten hoe ze reageert als iets niet direct 100% naar haar zin gaat.
We zijn gebleven, maar hebben afgezien om daar te eten. In Kaufland is een Aziatisch eet tentje gevestigd. We hebben daar heerlijk gegeten, alleen was het weer heel erg veel.

02-08-2016: Kleef - Veenendaal, 62 kilometer.
We waren snel op het camperpark klaar en hebben met de camper onze boodschappen bij Kaufland gedaan. Dan moeten we voor kleinzoon Mika zeker echte Duitse ham meenemen. Anderen bestellen graag rum of bier via ons.
Rond het middaguur waren we met 992 kilometer op de teller weer thuis, camper leeghalen en reinigen. Klaar zetten voor een volgende trip: met onze kleinzonen Daan en Mika naar camping Lierderholt in Beekbergen.