Dit domein is opgezegd en komt per 9-9-2024 vrij.

Ronde Noord- en Midden Duitsland

20 JULI 2010

Onze eerste stop was het vertrouwde Manderveen (123 km).
Even bij Roel en Marijke op visite en op de camperplaatsen van Slutkeboer >>> overnachten (€ 10,00 per nacht inclusief alles!).
Overdag was het weer erg warm, meer dan 30 graden en we waren dan ook erg blij met onze sunblocker. Deze filtert 70% van de zonnestralen en het UV licht. Ik heb Rita gelijk vertelt dat we deze niet onderweg zouden verkopen zoals dat op het Flower Power treffen eerder deze maand wel gebeurde.
's Avonds hebben we het heel gezellig gehad bij Roel en Marijke.
De volgende morgen zijn we na dat de winkels open waren vertrokken om eerst op advies van Roel eerst muggenmelk op Deet basis te kopen.

21 JULI 2010
Vervolgens zijn we vertrokken naar onze eerste buitenlandse bestemming: Stade net boven Hamburg >>>. Een rit van 335 kilometer. Dankzij de tip van Antje op het Camperforum kozen we deze plek als tussenstop naar de Oostzee. Het is één van de Topplatzzen van het bekende Duitse boekje en met recht. Uitstekende plekken met veel ruimte, alle voorzieningen en een goede broodjesservice. Dit alles tegen een overnachtingsprijs van € 8,50 en stroom van de paal met muntinworp.
Het stadje Stade was zeer leuk. Dankzij de tip van de stellplatz beheerder vonden we ook een echt lokaal Duits restaurant met uitstekende schnitzels en visgerechten. We zijn hier een middag, avond en nacht te gast geweest en na een ontbijt met lekkere verse broodjes verder gegaan. Maar Stade vergeten we niet. Een plaats om nog eens naar terug te gaan!

22 JULI 2010

De rit vanaf Stade naar Schönberg (Holstein) van 160 kilometer ging niet via Hamburg, maar we staken ongeveer 30 kilometer noordelijker de (zeer brede) Elbe over. De wachttijd voor de pontveer bedroeg een uur. De navigatie gaf aan dat er net voor de pont ook een camperplaats zou zijn en ja hoor: direct aan het zijkanaal zonder voorzieningen. Met dank aan de Hoekies van het Camperforum die hun "POI's" via de TomTom up-date gratis ter beschikking hebben gesteld. HULDE!
Aangekomen in Schönberg bleek de camperplek Mittelstrand, ook Brazilia geheten, geheel vol te staan. Al was er een plekje vrij geweest: voor ons te druk en te vol en te chaotisch!
Onderweg hadden we een bordje gezien van camping California >>> en in het stadsdeel "California" was er plaats voor ons. We besloten gelijk twee nachten te blijven.

23 JULI 2010

Nadat we de vorige dag er een rusdag van hadden gemaakt (lekker even bij de Imbis wat gegeten en rustig het eerste boek er bij gepakt) moest dit een iets actieve dag worden. Langs de zee slenteren (het was inmiddels een stuk frisser geworden) en met de fiets over de dijk en langs het strand naar Laboe fietsen. Deze plaats ligt ongeveer 16 kilometer noord-westerlijker in de Kielerbocht. Daar is een originele U-boot 995 uit de 2e Wereldoorlog te bezichtigen en dat werd ons doel. Aangekomen bleek hij op een stukje strand te liggen en voor € 6,50 kon je naar binnen. Van buiten was het al een imposant geheel. Van binnen maakte hij nog veel meer indruk. Als je dan zag hoe de bemanning maanden aan boord moesten verblijven, de kleine slaapplaatsen, de keuken die kleiner was dan die van onze camper, al die meters en de torpedo's en torpedobuizen! Voor de geschiedenisliefhebbers en de techneuten een : must".

24 JULI 2010

De volgende stop zou de Wohnmobil Stelplatz Sportpark Hülshorst >>> in Lübeck zijn, een rit van 99 kilometer. Dit in plaats van Heiligerhafen, een tip van Bep (gijsenbep) van het Camperforum, die we voor een volgende keer aanhouden. Een redelijke camperplaats bij een sportcentrum met onder meer een leuke kegelbaan. (€ 7,00/nacht). Op korte afstand was een supermarkt waar we ook verse broodjes haalden.

De stad Lübeck was het bezoek meer dan waard. Er staat zelfs een kerk die in de dertiende eeuw al een ziekenhuis bezat. In de kerk wel te verstaan. Iedere zieke had zijn of haar eigen kamertje van ongeveer twee bij drie meter. In de jaren 50 was het een "oude mannen huis". Er was zelfs centrale verwarming geplaatst.

25 JULI 2010

Vanaf Lübeck reden we 67 kilometer naar Hanzestad Wismar. We werden wederom verrast door het landschap. We dachten dat het er net zo vlak zou zijn als in Holland maar in tegenstelling. Je kan het landschap het best omschrijven als midden- tot zuid Limburg. Leuk heuvelachtig.
Dankzij de Reisemobil wisten we dat de stelplatzz in Wismar niet meer direct aan de haven was (alhoewel daar nog wel enkele campers stonden) maar er nieuwe camperplaats aan de Westhaven >>> was. Een echte voltreffer die niet zou misstaan in de Topplatzzen.
Midden in de camperplaats was een mooie zitplaats gecreëerd, terwijl de plaatsen zelf riant groot te noemen zijn. En dat op loopafstand van de Oude haven en de stadspoort.

De stad Wismar staat op de Unesco Wereld erfgoedlijst maar persoonlijk bind ik dat iets overdreven. Lübeck zou een betere optie zijn.
We hebben daar naast een bezoek aan de stad een rondvaart gemaakt door de haven van Wismar. Actief op het gebied van de houtimport en verwerking daarvan.
Vroeger hebben de Zweden de staf over de stad gezwaaid. De sporen daarvan zijn nog steeds terug te vinden in de boegbeelden in de havenmond en sommige gebouwen.

Wat ook erg leuk is, is de visverkoop vanaf boten die in de haven afgemeerd liggen. Wel veel gerookte vis maar dat vonden de vele bezoekers van deze stad blijkbaar niet zo erg. Ook niet dat deze verkoopschepen nooit zelf uitvaren.

26 JULI 2010

We hebben besloten om niet verder langs de Oostzeekust te gaan maar via midden Duitsland, veelal langs de voormalige DDR grens, naar het zuiden af te zakken. De rit van 166 kilometer zou ons brengen naar de Arendsee (Altmark).
Op camping Im Kleinen Elsebusch >>> kregen een plek op de camping zelf en niet op de camperplaats. Dat was geen straf. Een prachtige groene weide die goed onderhouden is bood ons niet alleen stevige ondergrond maar ook veel rust. Deze rust en de met succes hardwerkende eigenaar deden ons besluiten twee nachten te blijven. 's Middags eerst eens even dwars door het bos naar de Arendsee gelopen om vervolgens te ontdekken dat we in op grondgebied van de vroegere DDR waren. Er stond nog het karkas van een oud Stasi hotel en dito vakantiehuisjes. Bouwvallen dus. Het meer was wel mooi met helder water maar zo op het eerste oog geen zwem mogelijkheden.

27 JULI 2010

Na een ontbijt met verse broodjes hebben we eerst even geluierd. Daarna de fiets gepakt om een ronde om het meer te maken. Dat bleek weer een voltreffer te zijn. De circa 10 kilmeter lange route bleek zeer afwisselend te zijn. Onder langs het stadje om zo bij de rondvaartboot uit te komen. De scouting was daar tevens bezig een reusachtig vlot te bouwen met allemaal nieuwe van de schors ontdane boomstammen. Toen we verder fietsen kwamen we afwisselend door bossen en velden. Af en toe een (vis)eethuisje, een zwembad in het meer en later ook nog een plek waar zwemmen mogelijk was. Wij hebben daar maar aan pootje baden gedaan. In het meer is ook een scheepswrak op de bodem af gezonden. Speciaal voor de duikliefhebbers. Ooit was het meer kleiner en nu stond een waarmerk in het water waar eens een molen stond.

28 JULI 2010

Vandaag trekken we dwars door de Harz om in de stad Nordhausen de stellplatz Badehaus te bezoeken. De rit van 230 kilometer door het gebergte was erg mooi. Tja, soms niet harder kunnen rijden dan 40 km/uur en dan toch in de afdaling geflitst worden. 50 meter na het bord max. 80 werden we met circa 90 km/uur op de foto gezet. Ik leerde gelijk mijn les. De hele verdere vakantie heb ik er voor zorg gedragen dat ik bij de aanduidingen van een maximum snel dat daar ook daadwerkelijk reed. Dat heeft enkele bekeuringen gescheeld!wohnmobilstellplatz van Seacamping Kelbra
In Nordhausen bleek de camperplek niet te zijn wat we hoopten. Gewoon de parkeerplaats aan een zeer drukke weg. Na kort overleg en raadplegen van de Reisemobil zijn we 20 kilometer verder gereden naar Kelbra. Dan maar weer niet zwemmen.
De wohnmobilstellplatz van Seacamping Kelbra  >>> (€10,00 incl.alles) werd de plaats voor 1 nacht. Het stuwmeer was groot maar nodigde niet uit er gebruik van te maken (het strand werd bezet door een zwanenpaar met 5 jongen).

29 JULI 2010

Vandaag stond een rit van 185 kilometer op het programma, naar de Topplatz 39 uit het Duitse boekje: Bad Könighofen Reisenmobilpark Franken Therme >>>. Daar wilden we twee nachten blijven en genieten van de Thermen, sauna en Turks stoombad. Toen bleek dat de camperplaats mooi en royaal was (€ 8,00/nacht), het zwemmen en baden (toegang € 6,50) ons uitstekend beviel en er bovendien ook nog eens feesten in het weekeinde waren besloten we er 3 nachten in Bad Königshofen (Bayern) te blijven.

We kwamen in de loop van de middag aan en hebben na te hebben aangemeld en € 20,00 sleutelborg te hebben betaald de camperplaats en de omgeving per fiets verkend. Gelijk ook even inkopen doen aan de rand van de stad want we meenden een badjas nodig te hebben. We kwamen terug zonder badjassen maar het een nieuw jurkje voor Rita en trui voor Paul.

30 JULI 2010

Uitgeslapen, ondanks het feit dat Rita om 08.00 uur verse broodjes van de broodjesservice haalde. Uitgebreid in de zon ontbeten.Een groot gedeelte van de dag werd bepaald door een ruim 4 uur durend verblijf in de Thermen, inclusief sauna bezoek. In de zomer is het actie: voor de prijs van 2 uur onbeperkt blijven. Natuurlijk wel de lunch daar genoten.
De whirpool met zijn 34 graden was heerlijk. Het binnenbad was 2 graden kouder en kende diverse extra's waaronder een heerlijk masserende stortdouche. Het gewone buitenbad was - net als de waterglijbaan - een paradijs voor de jeugd (waar je overigens helemaal geen last van had). Het mineralenbuitenbad leek wat koud met zijn 29,8 graden (lol). Het water is groenachtig door de waterzuiverende algen (niet die we van de vijvers kennen). Ook hier weer van die heerlijke stortdouches.

's Avonds het stadje ingegaan waar veel live muziek was en de winkels met speciale kortingacties tot 23.00 uur open waren.

31 JULI 2010
Zoals afgesproken bleven we vandaag. Rondom het best wel fraaie kerkje zou een Flohmarkt zijn en de kerk was eveneens te bezichtigen.
In de ochtend zijn we naar het stadcentrum gegaan en daar was inderdaad een rommelmarkt. Maar de prijzen!! Hoofdprijzen werden er gevraagd en het enige wat Rita gekocht heeft is zo'n speciale haarkam met elastieken die je op de TV reclame € 40,00 kost. Nu slechts 6,00. Dat was dan ook wel het enige koopje.
Dan maar weer terug naar de Franken Thermen en weer uren lang genoten. Dit maal zonder sauna want naakt vinden wij geen succes. Wel tweemaal het Turkse stoombad genomen, zoals iedereen gewoon in badkleding.
We kwamen bij het fietsen in een buurdorpje nog een klein kerkje tegen. Nee, je kon er niet in want het was een model van 1 meter hoog ;-).

01 AUGUSTUS 2010
We besloten in de loop van de ochtend verder te gaan. In Sprendlingen wilden we bij Euramobil nog wat inkopen voor de zaak doen. het leek ons een goed idee om te overnachten in Bingen am Rhein >>>, slechts 15 kilometer van Sprendlingen. Op een rustige zondag (vrijdags waren in Bayern de schoolvakanties begonnen en het was de dag ervoor een Zwarte Zaterdag) hebben we de 235 kilometer afgelegd.

Het Wohnmobilpark Bingen ligt 3,5 kilometer vanaf het centrum en vlak bij de Rijn. Aan de overzijde van de Rijn ligt de toeristen- en wijnstad Rüdesheim. Met diverse boordiensten kan je oversteken. Wij zijn gewoon in Bingen gebleven. Het is een mooi stadje met een grote Rheinboulevard.
Het kasteel moest natuurlijk ook nog bezocht worden, boven op de berg. Gewoon met de fiets gedaan (wat kan je blij zijn met een E-bike.

Toen we na heerlijk een echte Duitse Zigeunerschnitzel te hebben verorberd kwam Rita op het idee om via Internet te kijken of de Euramobilfabriek wel open was. Nee dus, de hele week nog dicht wegens vakantie.
Op 2 augustus zijn daarom met enkele tussenstops naar huis gegaan. Met deze laatste 348 kilometer hadden we in totaal toch nog 1968 kilometers in deze vakantie gereden.