Dit domein is opgezegd en komt per 9-9-2024 vrij.

EEN WEEKJE ZON, ZEE EN STRAND

ZONDAG 30 MEI 2021, VEENENDAAL - ZOUTELANDE: 218 KM,
Nadat we zaterdag 29 mei de camper in Herentals België voorzien van een nieuwe motor hadden opgehaald, zijn we vertrokken naar Zeeland. Zo maakten we een vliegende start met de “Camper Rally Terug naar de Kust”. Eerst naar de camperplaats Hansweert. Deze cp heeft een direct uitzicht op de Schelde. Maar pech te laat, dus vol (is ook een gratis plek waardoor mensen blijven hangen).
Goede raad is duur, verder zoeken.

Maar eerst een opdracht uit de Camper Rally, fossiel zoeken op het strand bij de kernreactor Borssele. Was lekker om even een luchtje te scheppen. Geen haaientanden gevonden (wat de voorkeur van de foto opdracht was), wel de klauw van een krabje.

Maar ja, nu een overnachtingsplek. Het werd Camping Janse >>> in Zoutelande. We konden daar twee nachten boeken op nog net een vrije plaats. Het was een lange en vermoeiende dag, dus niet koken maar naar restaurant Het Witte Schip aan de overzijde van de weg bij de camping.
De avond televisie via de uitstekende WIFI gekeken, want Digitenne was er niet of zeer  slecht te ontvangen.

MAANDAG 31 MEI, ZOUTELANDE - VLISSINGEN OP DE FIETS, 34 KM.
Deze dag hebben we benut om niet alleen van de rust te genieten. Nee, een fietstocht naar de tand van Bestevaer stond op de rol. Een prachtige fiets onder de duinen langs en over de duinen (met letterlijk overstekend wild op 10 meter, een groot hert) bracht ons 17 kilometer naar het oosten waar we direct al werden verrast op de oude verdedigingswerken van de stad. Michel de Ruyter leek al op ons te wachten. Dankzij hem zagen we hoe de loodsboot zich in de zij-haven manoeuvreerde.
Vlissingen is naar onze smaak aan de havenzijde erg leuk, de winkelstraat een heel stuk minder leuk.
Terug naar de camping en onderweg oppassen voor de drukte. In Zoutelande genoten van een soft ijsje en verder terug naar de camping. Na de nasi maaltijd van de rust geprofiteerd.

DINSDAG 01 JUNI, ZOUTELANDE - DEN HAAG, 115 KM.
Na de douche vertrokken naar Hoek van Holland, waar we een tip uit de Camper Rally hadden. Leuke tip, maar allee plaatsen in Hoek van Holland, langs het water en verder landinwaarts bleken eveneens overvol. Daarom kozen we Camperpark Den Haag >>> als uitvalsbasis naar Kijkduin. Ook daar een doe opdracht. Het werd een hele onderneming. Google Maps stuurde je van links naar rechts, maar uiteindelijk toch aangekomen bij “Het Hemels Gewelf”. Een kunstmatige krater, waarvoor je een verschrikkelijk steile trap op moest. Na de gewenste foto te hebben gemaakt, naar beneden, een “aftocht” van een kwartier. Stapje voor stapje.

Onderwijl bleek dat Paul zijn fietssleutel was verloren. Weer terug naar boven. 3 wildvreemde mannen hebben mee gezocht en ja hoor: gevonden. De ANWB mocht thuis blijven.
Er ging meer mis: onderweg in Zeeland ter hoogte van Goedereede ligt een kruising met camera's voor door rood rijden en snelheidscontrole. Zoals op zoveel van dergelijke kruisingen mag je dan niet harder dan 70. Ik reed daar 67 km/uur. Groen licht, niets aan de hand toch? Maar een week na thuiskomst viel een bon van € 123,00 op de deurmat. Ik had een bord van 50 gemist en reed na correctie 13 km te hard. Best wel balen.

WOENSDAG 02 JUNI, DEN HAAG - DELFT, OP DE FIETS, 14 KM.
We hebben besloten om niet vandaag al naar het noorden te rijden, maar de stad Delft te bezoeken. Het centrum daarvan ligt goed 7 kilometer van de camperplek. Het bezoek aan deze historische en culinaire stad was zeker de moeite waard. Een goede kop koffie met uitzicht op het Stadhuis Delft en de Nieuwe Kerk. Helaas niet toegankelijk, we hadden de grafkelder van de Oranjes waarschijnlijk toch niet mogen bezoeken.
Op ons gemak een broodje uit de hand gegeten, gezeten op een bankje achter de Oude Kerk, langs 1 van de diverse grachten van Delft. En ja, Rita scoorde natuurlijk wel een koelkast magneetje.
Op de terugweg vlees voor de BBQ gekocht, wordt met het warme weer (28 graden C, maar met een lekker windje) lekker eten. Morgen verder naar Den Helder.

DONDERDAG 03 JUNI, DEN HAAG - DEN HELDER, 139 KM.
Na een rustige mooie rit hadden we nog meer geluk. Een prachtig plaats op de camperplaats Willemsoord >>>  in Den Helder. Aan de kop van de verharde ex-parkeerplaats, direct aan de haven.
Na de lunch hebben we de fiets gepakt om via de Bloementuin (helaas gesloten, er stond geen bloem meer, alleen blad en bollen) naar Julianadorp aan Zee te fietsen. Daar wonen oude bekenden uit de "camperwereld" van ons. We zijn bij Rob en Marian Wehnes ouderwets op de koffie geweest en hebben ook de nieuwe camper van hen kunnen bewonderen. Ja, we verraste hun echt, maar zeker van harte welkom geheten.
De terugweg naar de camper was makkelijker dan de heenweg. Nu klopte de nummers van de fietsbordjes wel. Anders dan de heenweg. Voor de rest van de dag rust genomen en genoten van het prima sanitair van de jachthaven. Hier durfden we wel te douchen. In Den Haag was het beduidend minder, maar wel goede schone toiletten.
En niet te vergeten, broer van Paul, Martin, is deze dag 75 jaar geworden. helaas met een belletje af moeten doen. Later alsnog naar Wageningen op visite.

VRIJDAG 04 JUNI, DEN HELDER - TEXEL, FIETSTOCHT 36 KM
Voor deze dag waren de plannen al lang duidelijk, met de veerboot over naar Texel (voor de eilandbewoners is het Tessel). Daar een heerlijk fietstocht gemaakt. Texel heeft niet alleen leuke stadjes als Den Burg, maar ook een overweldigende en gevarieerde natuur. We fietsten door de duinen, door de bossen, langs de weilanden, en door een 3-tal stadjes. Natuurlijk met een langer verblijf in Den Burg. Leuk wandelen en shoppen, bovenal genieten van oude gevels. Culinair was er bijna meer mogelijk en aten we aan een beetje zielig alleen staande tafel onze Vis and Chips.

ZATERDAG 05 JUNI, DEN HELDER - GELDERMALSEN, 152 KM
We hadden de dag er voor al besloten naar Geldermalsen, de camperplaats van jachthaven Achter het Veer >>> te gaan. Een best lange rit (voor Nederlandse camper begrippen). Daar waren mijn zus Marian en haar man Ab neergestreken, hun eerste camper-uitje nadat Marian uit het ziekenhuis terug was. Zij heeft de Covis19 nauwelijks overleeft, maar haar wil is sterk. Oké, de scootmobiel was onontbeerlijk, maar ze was er toch! De verrassing was voor hen compleet. Het werd gezellig.
Na maanden heeft Marian weer, samen met Rita, rustig kunnen shoppen in het nabij gelegen centrum van Geldermalsen. Maar niet eerder dan dat de ANWB de scootmobiel weer op gang had gebracht. Bleek slechts aan de vrijloop te liggen dat hij het niet deed!
De camperplaats is aan het uitbreiden en nog rommelig over. De stijger aan de Linge is voor vissers geweldig. Direct voor de camperplaats, spullen mee en de hobby kunnen uitoefenen. Niets voor ons, maar het uitzicht wel.
's Avonds was het wat frisser en hebben we gewoon binnen gegeten. Vlees van onze BBQ, dat wel.

ZONDAG 06 JUNI, GELDERMALSEN - VEENENDAAL, 29 KM.

Vandaag het einde van onze korte trip. Na rustig te hebben opgeruimd, zijn we samen met Marian en Ab (Ab dit keer aan het stuur) de weinige kilometer naar huis gereden. Net voor de lunch waren we thuis en hebben de middag benut met het uitpakken.
In totaal hebben we 653 kilometer gereden, de nieuwe motor is probleemloos. Heeft ook duidelijk meer vermogen dan de oude, terwijl het een zelfde 2.5 CDi motor is. Deze had na de revisie 70.000 km gelopen, de oude ruim 565.000 km.