Dit domein is opgezegd en komt per 9-9-2024 vrij.

Romantische Strasse en Bodensee, 18 dagen, 1882 kilometer

Al 13 jaar hebben we er over: eens moeten we de Romantische Strasse gaan doen. Daarmee gelijk veel van Beieren zien. Daarna naar de Bodensee. We hebben het gedaan, onze oorspronkelijk plannen van de reis OM Tsjechië resoluut omgegooid!

(01)Donderdag 12 juli 2018: Veenendaal – Sprendlingen (D), 350 km.
Deze eerste dag zou een pure reisdag worden. Na een ochtendbezoek aan de pedicure werd de reis naar de camperplaats van Eura Mobiel in Sprendlingen >>> ingezet. We hadden gehoopt dat er op vrijdagochtend nog een rondleiding door de fabriek zou zijn, maar die werden alleen nog maar op maandag, dinsdag en woensdag gehouden.
Het was al jaren geleden dat wij hier eerder geweest waren, maar de camperplaats was niet verandert (lees verbeterd). Maar dat mag je van een gratis plaats ook niet verwachten. Wel was er vlakbij een nieuwe grote REWE supermarkt geopend, met heerlijk verse broodjes. De foto is onderweg naar Sprendlingen gemaakt tijdens een pauze.

(02)Vrijdag 13 juli 2018: Sprendlingen – Bad Konigshofen, 225 km.
Geen rondleiding en daarom tijdig naar Bad Konigshofen in Grabfeld gereden. De eerst tientallen kilometers voerde ons door het druivenlandschap van de Rijn. Zeer fraaie route, om vervolgens op de autobanen terecht te komen. De laatste 60 kilometer een B-weg en de volle 60 kilometers achter vrachtwagens met een topsnelheid van circa 65 kilometer gereden.
Aangekomen bij de Frankenthermen >>> , waar we eerst een paar dagen blijven om te onthaasten,  konden we nog net kiezen uit 2 van de 77 plekken.
Rustig geïnstalleerd en na een dutje van Paul de fiets gepakt en het stadje in. Op zoek naar een supermarkt. “Helaas” kwamen we eerst een leuke ijszaak tegen en de coupes kwamen bij ons op tafel. Van de eigenaresse een tip gekregen: 3 supermarkten, maar ga eens naar de slager. U moet zo en zo gaan. Opgevolgd en we kwamen bij een slager die nog vers afsneed wat je wilde hebben. Prima schnitzels gegeten!
De avond verder gerust en nader met onze Zwitserse buren kennis gemaakt. Na de douche het bed opgezocht. Morgen gaan we de kuurbaden van de Franken Thermen bezoeken.

(03)Zaterdag 14 juli 2018: rustdag Bad Konigshofen.
Vandaag de supermarkten herontdekt, maar ook de nieuwe Aldi Süd.
Tussen door eerst de een ronde in de Therme baden, het algenbad blijft met de grote Turkse stoomcabine onze favorieten.
Terug naar de camper om van de lunch te genieten, vervolgens de fiets weer gepakt en een drietal geocaches in het stadje gedaan.  Met een omweg naar de camperplaats gefietst, waarbij we dus de nieuwe Aldi hebben ontdekt.
Weer iets drinken bij de camper, om vervolgens de therme baden weer te gaan bezoeken.
De dag laat afgesloten met een lekker brouwseltje uit de paellapan naar eigen inzicht. Voor ons doen op tijd naar bed gegaan.

(04)Zondag 15 juli 2018: rustdag Bad Konigshofen.
Deze dag zijn we naar de bron van de Frankische Saale gefietst. Dit riviertje is 135 kilometer lang en komt in de Main uit. Het is gewoon een natuurwonder, zo uit de grond komt dat hele koude en heldere water. Enkele kilometers verder lijkt de rivier een gewone vieze sloot. Gek hoor.
Op de terugweg hebben we op advies gestopt bij een kerk in het kleine dorp Ipthausen, 1 kilometer vanaf de camperplaats. Ongelooflijk wat zo’n kleine gemeenschap voor elkaar heeft gekregen. De foto’s van het prachtige plafond zijn helaas mislukt.
De middag weer lekker zwemmen en daarna in de stad uit eten. Slechts 1 restaurant open, maar wel goed en lekker en veel op je bord.

TOP >>>

(05)Maandag 16 juli 2018, Bad Königshofen – Eibelstadt: 101 km.
Rustig in Bad Königshofen de camper “geserviced”, betaald en via de supermarkt en de Aral dieselpomp richting Würzburg gereden. We zijn op advies van een campercollega iets verder gereden naar Eibelstadt >>> aan de Main. Bij de jachthaven een camperplaats op gras en daarlangs loopt een fietspad naar Eibelstadt op 1,5 kilometer, maar de andere kant op naar Würzburg. Geheel langs de Main.
’s Middags hebben we een kort bezoek aan, de geheel ommuurde met vele torens daartussen, Eibelstadt gebracht. De torens en de oude muur met zijn geschiedenis waren leuk genoeg voor een eenmalig bezoekje.
Tijdens een redelijk heftige regenbui met storm daarbij lekker gegeten en verder niets gedaan.

(06)Dinsdag 17 juli 2018, Eibelstadt – Würzburg – Ebelstadt, 18 km fietsen.
Na een rustig ontbijt hebben we de fiets gepakt en het Main-fietspad gevolgd naar Würzburg. Een stad aan de Main en de Romantische Strasse. De fietstocht op zich was al lekker. De laatste kilometers tot aan Würzburg recreëerden vele mensen langs de Main en werd er zelfs in het koude stromende water gezwommen.
In Würzburg zelf aangekomen hadden we geen idee wat we moesten gaan zien en op goed geluk richting een park gelopen. Het park ingegaan, maar wat een verrassing. We waren bij de Residentie van de Prins-Bisschoppen aangekomen. Wat een weelde, wat een groot gebouw, wat een fraaie tuinen! We hebben, ondanks de stekende zon, genoten van deze wandeling.
na een geocache in de muur rond het paleis te hebben gevonden en gelogd zijn we de stad ingegaan. De Sint Kilianusdom met zijn 4 torens moesten we natuurlijk bezoeken. Best indruk wekkend. Om 12.00 uur begon echter het orgel te spelen. Er ging een eredienst van start en wij hebben ons rustig terug getrokken.
Na van een Aziatisch lunchbuffet te hebben genoten, zijn we verder door de historische kern gelopen en kwamen uiteindelijk op de Alte Mainbrucke terecht. Deze deed in veel dingen denken aan de Carlsbrug in Praag. Alleen lopen en fietsen over de Main.
We zijn dezelfde route terug gefietst en kochten onderweg bij een bierstubbe nog een ijsje. Het was immers warm genoeg met 30 graden Celsius.

(07)Woensdag 18 juli 2018, Eibelstadt – Kitzingen, 19 km.
Het werd aanbevolen, de stellplatz Kitzingen >>> , direct aan de Main gelegen. Dat bleek te kloppen. Alleen wat bomen er langs, het kijkgaten er tussen.
We zijn met de fiets de Altstad gaan bezoeken, maar die viel na Würzburg wel wat tegen. We hebben een uurtje gewandeld en vooral kledingwinkels en schoenenzaken gezien. Gelukkig nog wel een ijsje bij een Italiaan kunnen scoren.
Via de geocache-app (geen geoache gezocht) zagen we waar er een supermarkt is en hebben na inkopen te hebben gedaan de fiets terug aar de camper gepakt.
De dag en avond verder doorgebracht in de schaduw van de bomen langs de Main.
Helaas was de koelkast kuren gaan vertonen. Gister was hij er mee opgehouden, vervolgens op gas weer prima werken. Maar nu gaf hij ook op gas de pijp aan Maarten. Morgen op de volgende plaats verder kijken wat er aan de hand is.

(08)Donderdag 19 juli 2018, Kitzingen – Rothenburg ob der Tauber, 50 kilometer.
We waren op tijd wakker en om 08.00 uur lekkere verse broodjes bij de service op de camperplaats gehaald. Na een lekker ontbijtje hebben we ingepakt en besloten we via de binnenwegen naar Rothenburg ob der Tauber te rijden. Dat was een hele goede beslissing. Overigens was de koelkast weer normaal gaan doen. Later bleek dat Paul de extra ventilator verkeerd om had staan en daardoor de warme lucht juist binnen bleef. Hij ontdekte het wel zelf en heeft het kunnen herstellen. Dan werkt een koelkast weer optimaal.
Ongeveer 40 kilometer reden we door dorpjes, over heuvels, door dalen in het boeren weideland. Dat was genieten, maar die laatste 10 kilometer bleek een echt Bayers Wald te zijn. Echt wel mooi.
Na ons op camping Tauber Idyll >>> te hebben geïnstalleerd hebben we de fiets gepakt en zijn we voor de eerste maal naar de stad gereden. Inderdaad een zeer fraaie oude stad. Eerst even een stukje gelopen, waarna we op een terrasje een tafel deelde met een Engels stel. Gezellig.
Vervolgens via de een plein naar het grootste Kerstmuseum van Europa. Rita heft genoten. Nog snel een verboden filmpje geschoten.
Onderweg naar de fietsen nog een leuke geocache op kunnen pakken. Een zelf gemaakte kleine steen in een beeldenpartij aan de kerk. Een zogenaamde nano, een zeer kleine logrol in die “steen”.
De avond was voor rust, lekker op de camping in het dal. We hoefden onderweg terug naar de camping niet te fietsen, wel heel veel remmen.

(09)Vrijdag 20 juli 2018, Rothenburg ob der Tauber - Rothenburg ob der Tauber, 0 kilometer.
Vandaag weer terug naar Rothenburg om verder van de stad te verkennen. Zo kwamen we in de Burchtgarten. Vroeger een burcht, nu een mooi wandelgebied met zeer fraaie vergezichten.
Terug in de stad hebben we het “Mittelalterliches Kriminalmuseum” bezocht. Best wel gruwelijk als je de martelwerktuigen zie om de bekentenis af te dwingen. Verder best interessant museum.
We hebben een lekker broodje in het centrum genuttigd en werden verrast door meer dan 100 muzikanten die om 14.00 uur een openlucht concert zouden geven. Het orkest kwam uit Philadelfia en speelde populaire en bekende stukken. Echt indrukwekkend, het geluid van zoveel instrumenten te samen. Denk daarbij een dirigent met het Amerikaanse enthousiasme en u begrijp dat ook wij genoten.
Een snelle rit naar onder de berg bracht ons bij de camper terug. Klaar maken om te eten en de camper zoveel mogelijk te laden. De volgende dag verder, want er werd vanaf  05.00 uur veel regen verwacht.

TOP >>>

(10)Zaterdag 21 juli 2018, Rothenburg ob der Tauber – Treuchtlingen, 87 kilometer.
De route bracht ons naar de volgende stad in Bayeren >>> . Een Topplatz nabij een prachtig park en een thermebad. Dat verblijf werd maar kort, het regende en bleef regenen. In het uurtje dat het droog bleef hebben we in het park gelopen en een geocache kunnen loggen. Deze lag in 1 van de diverse kunstwerken.
Daarna door naar een volgende cache, die moest in een bijzonder object liggen. Dat bleek een levensgrote stoomlocomotief te zijn. Geen cache gevonden, maar wel kunnen genieten van het ouderwetse handwerk. Het begon weer te regenen en tijd om naar de camper terug te gaan. Ja regen, terwijl Nederland al weken onder de hitte en droogte te lijden had!

(11)Zondag 22 juli 2018, Treuchtlingen – Schwangau, 197 kilometer.
De mooiste rit door het Bayers landschap tot nu toe. Via de binnenwegen door eerst het boerenland in de lage Alpen, naar Augsburg en vandaar via B-wegen naar de beboste bergen van de Duitse Alpen. Bij Camping Bannwaldsee in Schwangau is een goede, wat duurdere, camperplaats >>>. Met gebruik maken van alle camping faciliteiten, inclusief een gratis buskaart voor de hele omgeving.
We hebben op de camping gegeten, Rita een echt pizza en Paul een (naar zijn smaak) onechte braadworst.
De avond en de nacht weer veel regen, op naar de overgang naar heet weer!

(12)Maandag 23 juli 2018, Schwangau – Füssen – Schwangau, 0 kilometer (bus).
In verband met de mogelijke regen hebben we de gratis bus naar Füssen genomen. Een fraaie rit langs de Romantische Strasse. En inderdaad een fraai kasteel op de berg trok vele toeristen die met bussen vol werden aangereden. Voor ons was dat dus niets.
In Füssen hebben we de stad bekeken en veel fraaie oude gebouwen gezien. Opvallend was de kleur van de rivier Lech: vreemd lichtblauw/groenig.
Paul had echter niet zo’n goede dag, het lichaam wilde niet mee werken. Heerlijk eitje in het centrum gegeten en verder met horten en stoten verder gelopen. Ook nog een geocache gezocht, maar niet gevonden. We hebben nog een prachtige kleine kerk bezocht, van buiten leek het helemaal kits, maar van binnen! De foto met de cirkel is het plafond van de kerk.
Met de bus weer terug naar de camping, wederom de drukte bij het kasteel.  Bij de camper tot rust gekomen en een drankje genomen. In de avonduren nog even langs het meer bij de camping gelopen en een paar prachtige plaatjes kunnen schieten. Kinderen zwommen, maar voor ons was het echt veel te koud.
Daarna de bestemming voor de volgende dag uitgezocht, het wordt Topplatzz Amtzell, enkele kilometers van de Bodensee op de grens van Duitsland en Zwitserland.

(13)Dinsdag 24 juli 2018, Schwangau – Kressbronn am Bodensee, 141 kilometer.
We zijn op tijd uit Schwangau vertrokken en de rit voerde door Füssen en de Duitse Alpen naar het zogenaamde heuvelland bij de Bodensee. Een werkelijk prachtige rit. Maar eenmaal via hele smalle wegen bij de camperplaats Amtzell >>> te zijn aangekomen keken we elkaar aan. Mooie camperplaats, boven op een heuvel. Maar in velden of wegen niets te doen. We besloten verder te rijden op gevoel richting Bodensee. De camperapp moest ons gaan helpen. Zo kwamen we bij Kressbronn am Bodensee. Drie camping, variërend in prijs van 12 euro per nacht tot ruim 40 euro euro. De keuze was daardoor niet moeilijk, we kozen voor de camperplaats voor Camping Park Gohren >>>. Een 4 sterren camping, waarbij we van de faciliteiten gebruik mochten maken.
De fietsen hebben we pas de volgende dag gepakt.
Die dag, in de hitte van 32 graden, met onze buren en de camping kennis gemaakt.

14) Woensdag 25 juli 2018, Kressbonn a.B – Lindau – Kressbonn a.B, 28 kilometer met fiets.
De dag om Lindau te gaan bezoeken. Lindau heeft een oude kern, maar voor we doorhadden dat die kern op het eiland in de Bodensee lag, hadden we heel wat van de stad gezien.
De hele fietsreis was al bijzonder, voor de begrippen van de Zuid-Duitsers een vlakke rit. Toch diverse heuveltjes moeten nemen, maar ook genieten van de strandjes langs de fietsroute.
Maar nu Lindau. Een leuke stad, alleen per brug te bereiken en dat hebben we gezien. Wat een drukte en files. We konden het ook niet laten een rondvaart over het meer te maken. Kraakhelder water, hetgeen ook weer tot problemen van de beroepsvissers heeft geleid, aldus de kapitein van het schip Bayeren. Het water te schoon! Het is ook nooit goed.
Eindelijk weer een geocache kunnen loggen, we waren deze dag al het derde team dat deze vond.
Na nog rond te hebben gelopen en Rita een portie gebakken garnalen had verorbert, zijn we weer richting Kressbonn a.B. gefietst. Onderweg heeft Rita natuurlijk nog wel even pootje gebaad in de Bodensee.
Morgen verder richting het hete westen: Stockach, enkele kilometers van het westelijke puntje van de Bodensee.

TOP >>>

(15) Donderdag 26 juli 2018 Kressbonn – Stockach, 60 kilometer.
De rit naar Stockach werd er een met verschillende gezichten. File rijden was geen probleem, er was zo veel te zien in de dorpen en langs de kust. Vergezichten over de Bodensee waren een genoegen om te zien.
Op de camperplaats van Caramobil >>>  aangekomen bleek dat er diverse dingen verdwenen zijn. Er was eerst een restaurant en sanitair dicht aan de camperplaats. Helaas al weer enkele jaren gesloten. We waren daardoor met sanitair en douches aangewezen op de camping. De afstand hebben we met de fiets overwonnen.
In de middaguren zijn we naar Ludwigshafen gefietst. Prachtig aan het water gelegen, maar verder was er eigenlijk niets te beleven. Onderweg terug nog een Bananasplit bij een Italiaans café genomen, waar we tevens onze buren van de camperplaats troffen.
Daarna gewoon terug naar de camper en verdere plannen voor de volgende dag gemaakt. Met openbaar vervoer naar de andere zijde van de Bodensee. Camping en campergasten hebben daartoe een speciale kaart gekregen om in de gehele omgeving tot in Zwitserland met trein en bus te kunnen gaan. Betaald vanuit de toeristenbelasing van € 1,00 p.p.p.n..

(16) Vrijdag 27 juli 2018: Stockach – Konstanz – Stockach, 0 kilometer.
Na een ontbijt begon het avontuur: het station van Stockach vinden, de tijd van vertrek en welk perron. Voor de tijd van vertrek waren we een kwartier te laat, dat betekende 45 minuten om een leuke geocache te vinden en te loggen. Bij een kerk en een hydrant. Jammer dus, niet gevonden.
Het perron naar overstap station Radolfzell was snel gevonden. Stockach is een doodlopend eindstation. Via de overstap en een fraaie route kwamen we makkelijk in Konstanz. Het bleek een mooie oudere stad te zijn, die de bebouwde kom deelt met Duitsland en Zwitserland. Het middenpunt van de Bodensee, de splitsing tussen de Ubersee en Untersee. Het station was heel herkenbaar door een prachtige toren.
In de oude binnenstad bevindt zich het stadhuis, waar een mooie geocache moest liggen. We hebben daar veel geduld voor moeten hebben, want er was juist een huwelijksvoltrekking met feestprikkelingen, eigenlijk foto’s maken en voor 12.00 uur drinken.  We hebben in alle rust toegekeken hoe het hier in deze stad toe ging. De kerkelijke huwelijksvoltrekking hebben we maar niet afgewacht. De geocache was wel bijzonder, een kunstwerk van stenen waarvan je een steen naar links weg moest draaien.
In deze hitte (35 graden Celcius) in de trein terug. Mooie route dus met airco!

01_station Konstanz
02_water in Konstanz
03-water en kunst in Konstanz
04_Stadhuis Konstanz
05_Gens vanaf Duitsland naar Zwiterserland

(17) Zaterdag 28 juli 2018: Stockach –  Bingen am Rhein,  351 kilometer.
We hebben besloten om de navigatie op THUIS te zetten en onderweg te genieten van wat we tegenkomen. Door een berichtje via de app, dat het met een voor ons zeer bekende en bevriende mens zeer slecht gaat, besloten we met 1 stop direct naar huis te gaan. We wilden wel graag afscheid van deze persoon nemen.
Op het eerder door ons bezochte camperpark Bingen am Rhein >>> hebben we overnacht en wat afleiding gezocht.

(18) Zondag 29 juli 2018: Bingen am Rhein - Veenendaal, 301 kilometer.
Met een tussenstop voor een ontbijt zijn we goed en tijdig thuis aangekomen. We hebben afscheid kunnen nemen.