Dit domein is opgezegd en komt per 9-9-2024 vrij.

Frankrijk en de Dordogne

Door drukke werkzaamheden waren de campertrips vanaf het Zelfbouw Camertreffen 2011 er bij in geschoten. Op 9 juli tot 20.00 uur gewerkt en vervolgens op 10 juli met de camper naar Frankrijk vertrokken. De planning was oorspronkelijk om via de kanaalkust, Bretagne en de Atlantische kust tot La Rochelle af te zakken en dan via de Dordogne - op bezoek bij de zus en zwager van Paul in Beaumont du Perigord - via ondermeer Vichy naar het noorden terug te gaan. Op het laatste moment hebben we echter beslist om de route omgekeerd te pakken via Luxemburg  te rijden.

Dag 1: Veenendaal - Charmes, 522 km.

Op ons gemak om 09.00 uur zijn we met stralend weer uit Veenendaal vertrokken. In Zuid-Limburg werd het bewolkt, maar het bleef droog. Ook bij het onvermijdelijke shoppen in Luxemburg bleef het droog. Bij het tanken net voor de grens met Frankrijk begon het iets te druppelen. Eenmaal in Frankrijk begon het te regenen. Echt wel balen, maar toch door naar Charmes (Vogezen). Maar wat een geluk: net voor de afslag naar Charmes werd het droog en dat bleef zo. We hebben op deze vertrouwde plek overnacht (zie verslag 2009) en zouden doorgaan naar Vittel. Dat hebben we echter overgeslagen en we kozen rechtstreeks voor de stad Vichy (Allier).

Dag 2: Charmes - Vichy, 431 km.
Het weer was een stuk beter geworden - zelfs zonnig - en de temperatuur liep op naar 30 graden C. We hebben niet eens de moeite genomen om de Camperplaats op te zoeken en kwamen rechtstreeks op de (goedkope!) stadscamping La Croix St Martin >>> terecht. Een rustige camping aan de rivier de Allier met prachtige plaatsen met veel bomen, verwarmd zwembad en uitstekend sanitair. Vriendelijke beheerders die, nadat wij met verontschuldigingen duidelijk hadden gemaakt de Franse taal niet machtig te zijn, de moeite namen om Engels te spreken.

We hebben deze dag gekozen om in de stad uit eten te gaan en de beheerder kon ons vertellen waar we nog echt lokaal Frans konden eten. De fietstocht van circa 3 kilometer daar naar toe gaf ons de eerste indruk van de fraaie stad. Het eten was gewoon lekker en goed, alhoewel we met de tijd nog tussen het Hollandse (18.00 uur) en de Franse (21.00 uur) zaten. Op de route terug naar de camping zagen we een opvallend leuk plein dat we de volgende dag zouden bezoeken.

Dag 3: Vichy - Vichy, 0 km.

Deze dag werd gekozen om lekker te blijven staan en de stad verder te verkennen. De ANWB gaf in haar Franse kaart voor de leden aan dat Vichy bezienswaardig zou zijn. Nou, daar was geen woord aan gelogen. We fietsen naar de stad en kwamen als eerste bij de bron “Source des Clestins”, ondergebracht in een prachtig paviljoen. Omdat het nog vroeg was zagen we BIJNA niemand bij deze bron waar water met een temperatuur van 22 graden uit de bron kwam. Dit water zou erg goed voor allerlei kwalen zijn en door het water regelmatig te drinken zou je oud kunnen worden. Een echt oud krom vrouwtje was daar dan ook bezig oude limonade flessen met het bronwater te vullen. Een prachtig gezicht wat je normaal alleen op foto’s van echte fotografen ziet.

We zijn vervolgens verder de stad ingegaan om dat “vreemde” bouwwerk dat we de dag er voor zagen beter te bekijken. Dat bleek het oude centrum te zijn met een wandel promenade uit de 19e eeuw rondom een park, winkeltjes en de schouwburg te zijn. We hebben genoten van deze omgeving, alleen begon de temperatuur wel erg op te lopen naar ongeveer 33 graden. Dat bracht ons er naar toe om heerlijke kant en klare broodjes te kopen en in het park langs de rivier, die verbreed was om er een recreatiemeertje van te maken, deze op te eten. Het was echt genieten, vakantie op-en-top!

Na deze heerlijke pauze zijn we naar de camping terug gefietst en besloten de warmte van ons af te laten glijden met een duik in het zwembad. Dat was om 14.00 uur. 15 minuten later betrok de hemel en wij besloten naar de camper terug te gaan. Om 14.30 uur barstte het los: hagel met stenen zo groot als duiveneieren.
Twee buien van 10 minuten kwamen over ons heen en daarna bleef het regenachtig. De temperatuur zakte met circa 10 graden in.
We hebben in de camper ons eigen potje gekookt en op tijd naar bed gegaan.

Dag 4: Vichy - Beaumont-du-Perigord, 336 km.

De regenachtige rit voerde ons door het midden gebergte van Frankrijk. Letterlijk in de wolken gereden, waardoor het uitzicht totaal verloren ging. Aan de hand van de hoogteaanduidingen op de kilometerbordjes wisten welke uitzichten we moesten missen. De maximale hoogte was 1020 meter. Hoe verder we richting de Dordogne kwamen hoe mooier het weer werd. Het had daar wel geregend, maar daar kregen we pas in Beaumont-du-Perigord last van.
We werden heel warm verwelkomd door (schoon)zus Tineke, die we vele jaren niet meer hadden gezien. De camper zou langs het huis worden geparkeerd en dat bleek een hele klus. Door de regen was de kleiachtige ondergrond zo glad dat we vast kwamen te zitten. Nu heeft zwager Pon wat mooi materieel waarmee hij onder meer graafwerkzaamheden verricht. Toen hij thuis kwam trok hij ons met de minigraver los en we parkeerden naast het huis, half op de beton platen. We hebben heerlijk gegeten (Pon en Tineke hadden hun best gedaan om ons te verwennen) en genoten van de hernieuwde familieband! Jammer was dat we als stevige rokers Tineke ook op veel-rokerij brachten. Gelukkig vertelde zij later dat zij na ons vertrek zich realiseerde dat dit echt te gek was en zij is gestopt met roken! En dat houdt ze vol. Respect voor deze zus!
Het moet worden opgemerkt dat dit kleine stadje wel een CP heeft, maar deze in gelokaliseerd bij het gemeenschapshuis waar vele feesten plaatsvinden en er voor camperaars overlast kan zijn. Tijdens ons verblijf bleek een circus hier de tenten te hebben opgetogen en de voorstellingen werden goed bezocht. Maar goed dat we bij Pon en Tineke terecht konden! Het mag wel opgemerkt worden dat er regelmatig op het prachtige pleintje achter de kerk in het centrum door camperaars overnacht wordt. Geen enkele voorziening, best wel schuin, maar toch een hele mooie (illegale) plek.

Dag 5: Beaumont-du-Perigord  - Beaumont-du-Perigord , 0 km.
Deze dag (14 juli) was een dag van goed weer, veel zien en beleven. Eerst een bezoek aan een markt in een naburig dorp. De naam is helaas ontschoten, maar wat een leuke markt! Groot met zelfs een Hollandse viskraam. Tineke helpt deze marktkooplieden wel eens door in de kraam te gaan werken. Hier troffen wij overigens enkele andere Nederlanders die tegenwoordig in Frankrijk wonen en werken.
14 juli is de Nationale Franse feestdag en dat hebben we geweten. In het centrum van Beaumont was het centrale plein (met veel hulp van zwager Pon) versierd. Daarop stonden ook heel veel tafels in lange rijen. De avonduren werden gevuld met iedereen, met ons (had ik de indruk) als enige toeristen, aan de tafels eten en drinken en muziek - gedraaid door de lokale DJ - waarop veel gedanst werd. Op deze dag hebben gezien wat voor werk Pon en Tineke hebben/doen en ook nog een winkelcentrum bij Bergerack bezocht. Al bij al een drukke, maar zeer waardevolle dag geweest!

Dag 6: Beaumont-du-Perigord  - Beaumont-du-Perigord , 0 km.
Pon en Tineke hebben ons deze dag een bezoek laten brengen aan Bergerack. Ook een hele leuke stad aan de Dordogne en een bezoek waard. Het beeld van de “neus van Bergerack” uit de beroemde musical staat er pontificaal. Op de terugweg heeft Pon ons laten zien waar de stenen van voor de bouw van historische bouwwerken vandaan komen. Deze grotten, vergelijk met de beroemde Fluwelen grotten van Valkenburg, zijn echter door de toeristen niet ontdekt. Je moest echt weten waar je de bosjes in moest gaan om er bij te komen. In de vorige eeuw zijn deze ook nog benut om er champions in te kweken en de kistjes daarvoor liggen er ook nog.
De dag hebben we verder gezellig met Pon en Tineke doorgebracht en ’s avonds nogmaals van de BBQ genoten. Pon had zijn werkzaamheden voor ons opgeschoven wat we wel heel erg kunnen waarderen.

Dag 7: Beaumont-du-Perigord - Charon, 440 km.
Na een goed ontbijt bij Pon en Tineke zijn we vertrokken in de richting van de kust, La Rochelle. Het weer werd steeds slechter! Daar aangekomen bleek ook nog eens alles vol te staan door zeilwedstrijden op de oceaan. Goede raad was duur en bovendien verslechterde weer steeds meer. We beslisten om verder te gaan en na een omzwerving kwamen we voor de overnachting terecht op camping Merval >>> in Charon (Bretagne). In de regen hebben we daar gerust en (slecht) gegeten.
Na de weersverwachting voor de komende dagen te hebben gezien, besloten we vanaf hier richting Nederland te gaan en we zouden wel zien wat we tegen zouden komen.

Dag 8: Charon - Fougéres, 281 km.
We zijn verder richting Nederland gereden. Bij Nantes was het koffietijd en we reden de stad in. Het werd zomaar even droog en kwamen bij toeval uit op het plein bij het Chateau van de Hertogen van Bretagne. Dit bleek echt een hele goede gelukstreffer te zijn. Een prachtig kasteel dat een bezoek absoluut waardig is. Wij geven dit Chateau zelfs een 9!

Ook de imposante kathedraal vlakbij het chateau hebben we bezocht, prachtig gewoon. Na ruim 2 uur trokken we verder en het begon gelijk weer te regenen. We wisten ondertussen dat het in Nederland ook regende maar de temperatuur wel minstens 6 graden hoger was! Door richting het noorden en over de imposante bruggen van Le Havre. We waren blij dat het niet sterk waaide, anders weet ik echt niet wat je daarop zou ervaren. Nu was het simpelweg INDRUKWEKKEND.
We kwamen uiteindelijk uit op de Camperplaats in Fougeres >>> (Normandië), een oud commercieel stadje met een kasteel ruïne. Een cp op een parkeerplaats met voorzieningen. Het stadje was wel leuk, maar werkelijk voor alles betalen. Zelfs het bezoek aan de ruïne werd flink belast. De cp was wel gratis! De voorzieningen (geen wc en/of douche) waren ook niet duur.

Dag 9: Fougéres - Veenendaal, 823 km.

Nog steeds koud en regen. We besloten rechtstreeks naar huis te gaan. Onderweg in Gent (BE) gestopt om lekker te eten. Na met moeite een parkeerplaats te hebben gevonden zijn we de binnen stad ingelopen en in een uitstekend restaurant aan de rand van de rosse buurt gegeten. Misschien wel sterwaardig (ook de prijs, als we dat vooraf goed hadden bekeken waren we mogelijk verder gelopen). Achteraf hebben we hier toch geen spijt van.

Laat in de avond waren we, 5 dagen eerder gepland, thuis. Met in totaal 2497 kilometer achter de rug. Dat hield in dat we een kleine week rust zouden hebben om vervolgens met twee kleinkinderen nog een paar dagen naar de Schiedersee in Duitsland te gaan.